Menu

Travel memories: uitstapje van Dubrovnik naar Bosnië

De wolken hebben plaatsgemaakt voor een stralende zon. Na een ontspannen ritje op de ferry vanaf Hvar, rijden we op de binnenwegen van Kroatië via Drvenik en Ploče de grens met Bosnië tegemoet. Vrij als een vogel, en blij als een kind. Er is niets leuker dan weer een nieuw land ontdekken. Al zijn we Kroatië nog lang niet zat, dus nemen we onze tijd en stoppen we veel te vaak om van het uitzicht te genieten. Wij besloten een roadtrip te maken door deze twee landen, maar onderstaande plekken kan je ook prima doen in de vorm van een uitstapje van Dubrovnik naar Bosnië.

De afstanden zijn klein en voor we het weten, zijn we er al. De grensovergang tussen Kroatië en Bosnië gaat niet onopgemerkt voorbij. Maar liefst 3 hokjes moeten we langs, allemaal inclusief paspoorten, waar even in gebladerd wordt en papieren van onze huurauto, waar even naar gekeken wordt. De bochtige eenbaanswegen van het prachtige Kroatië laten we achter ons en een lege, splinternieuwe snelweg met drie banen ligt voor ons. Twee dagen en één nacht, dat is waar we het deze keer mee doen. Bosnië is anders, dat merken we gelijk. De tekenen van die gruwelijke oorlog, nog helemaal niet zo lang geleden, zijn beter zichtbaar. Kapot geschoten huizen staan hier en daar verloren langs de kant. Nieuwe wegen wisselen zich af met hobbelige landweggetjes, weidse groene vlaktes met oude, vervallen huisjes en veel snelle auto’s. Dat dan weer wel.

1. Kravice watervallen – uitstapje van Dubrovnik naar Bosnië

Onze eerste stop bestaat uit de Kravice watervallen. Het welbekende geluid van duizenden liters water die naar beneden storten, komt ons tegemoet. De mist van het water verkoelt ons gezicht. We vervolgen onze weg via een gebaand pad naar beneden. Het is een zonnige zaterdag in mei en druk. Lang niet alleen toeristen bezoeken deze prachtige plek, ook voor locals is dit een fijn gezinsuitje in het weekend. Wanneer we terug naar boven lopen, besluiten we de omweg te nemen en slaan we rechtsaf. De weg kronkelt zich langzaamaan naar boven en vanaf dit punt hebben we het mooiste uitzicht. Geen mens te zien, het is stil en even lijken de watervallen nog indrukwekkender dan beneden.

De Kravice watervallen liggen op een uurtje rijden vanaf Mostar en zijn een ideale tussenstop. Volg gewoon old school de bordjes met het watervalsymbool. Google Maps stuurt je via hele kleine bijzondere weggetjes naar de achterkant van de watervallen. Waar je het water alleen hoort. En niet ziet.

2. Mostar

Ja, het is toeristisch op een beetje vreemde manier en druk. En af en toe komt er een stoet toeristen voorbij met vlaggetjes, maar dat mag de pret niet drukken. Mostar ziet eruit als een sprookje met bruggetjes, turquoise water, gladde cobble stones, bakstenen huisjes en kerken en moskeeën. Eén en al magie wanneer we op een terrasje de klokken van de kerktoren kunnen horen aan de ene kant en de oproep voor het gebed in de moskee aan de andere kant.

’s Avonds komt het stadje tot leven. Het is fijn struinen door de verlichte straatjes en uiteindelijk komen we uit bij Konoba Taurus, wat leuk aan het water ligt en wel heel vriendelijke prijsjes heeft. Over vriendelijk gesproken: de mensen in Bosnië zijn ontzettend lief en gastvrij, zo ook in het fijne hotel Villa Anri waar wij sliepen. Neem een kamer met toegang tot het terras, dan kijk je uit over Mostar, de brug en het groene water. Een plaatje!

3. Blagaj

Wanneer je vanuit Bosnië terugrijdt naar Kroatië, stop dan zeker even bij Blagaj. Dit magische dorpje draait vooral om de Blagaj Tekke. Voor een klein bedrag mag je deze bijzondere, religieuze plek bezoeken. Het ligt prachtig in een rotswand met het kabbelende water van de rivier ernaast. Een oase om even bij te komen en je benen te strekken voor je weer verder reist.